DARMA årsmøde 2022
DARMA’s årsmøde 2022 blev afholdt fra tirsdag den 7. juni kl. 10:30 til onsdag den 8. juni kl. 13:00 på Trinity Hotel og Konferencecenter i Fredericia.
Program tirsdag den 7. juni 2022
10:30 – 11:00 | Ankomst |
11:00 – 11:15 | Velkomst v/ DARMA’s forperson Annedorte Vad |
11:15 – 12:00 | Oplæg: Det gode samarbejde med forskeren – Hvordan gør vi det let for forskerne ved hjælp af adfærdsdesign og kommunikationstyper? v/ Melanie Büscher & Kathrin Gramsch, ITU Research Support |
12:00 – 13:00 | Frokost |
13:00 – 14:30 | Funders Forum – Debat om fremtidens udvælgelsesprocedurer. Debatten sætter fokus på nye måder at udvælge succesfulde forskningsansøgninger på, herunder Novo Nordisk Fondens forsøg med lodtrækning samt VILLUM FONDEN og Lundbeckfondens forsøg med anonym ansøgning. Modereres af Henriette Rald.
Grafisk referat af Melanie Büscher |
14:30 – 15:00 | Kaffe |
15:00 – 16:00 | Workshops – Erfaringsudveksling blandt DARMA’s medlemmer: Runde 1 (Beskrivelse af workshops er nederst på siden) 5 parallelle workshops, som gentages. Alle har dermed mulighed for at deltage ved to workshops. |
16:05 – 17:05 | Workshops – Erfaringsudveksling blandt DARMA’s medlemmer: Runde 2 (Beskrivelse af workshops er nederst på siden) 5 parallelle workshops, som gentages. Alle har dermed mulighed for at deltage ved to workshops. |
17.05 – 17:30 | Pause |
17:30 – 18:30 | Generalforsamling |
19:30 ‐ | Middag |
Program onsdag den 8. juni 2022
09:00 – 09:15 | Præsentation af DARMAs nye hjemmeside v/Annedorte Vad |
09:15 – 09:45 | Oplæg: Den bibliometriske informationsalder efter BFI v/ Gunnar Sivertsen, Forskningsprofessor, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning – Gunnar Sivertsen er ophav til BFI modellen i Norge og har været rådgiver om implementeringen og driften af modellen i Danmark. Gunnar giver her sine perspektiver på, hvad afviklingen af BFI systemet betyder |
09:45 – 10:30 | Præsentation af “NORA & Danmarks Forskningsportal” |
10:30 – 11:00 | Kaffe |
11:00 – 11:45 | Møde i Special Interest Groups Der holdes møde i følgende SIGs: Personaleledelse, Data & Automation, Impact, Ledelsesinformation, Post-award, Private Fonde, SRAI, Danmarks Forskningsportal |
11:45 – 12:00 | SRAI – Muligheder for DARMA medlemmer v/ Olaf Svenningsen |
12:00 – 12:15 | Afslutning og tak for denne gang v/Annedorte Vad |
12:15 – 13:00 | Frokost og farvel |
Parallelle workshops tirsdag den 7. juni Erfaringsudveksling blandt DARMAs medlemmer
Der kan vælges mellem nedenstående fem workshops af én times varighed. De fem workshops gentages, så alle kan nå at deltage i to ud af de fem workshops
- Den gode overlevering fra pre-award til post-award v/ Laila Østergren, CBS & Camilla Riel, RUC.
Erfaringsudveksling om faldgruberne når en ansøgning bliver til en bevilling og diskussion af, hvordan overleveringen kan styrkes - Opvarmning til specifikke calls – EU og nationalt v/ Lise Vinkel Clausen, CBS & Christine Hagberg, CBS.
Videndeling om de redskaber man har som forskningskonsulent i perioden før callet er offentliggjort, og diskussion af hvilke processer der kan understøtte arbejdet i pre‐award fasen - Kvalitetssikring af ansøgninger – top‐down, bottom‐up & rebound v/Anna Sommer, ITU & Johanne Keiding, KU.
Videndeling om forskellige processer for kvalitetssikring af ansøgninger – pre‐screening og stop‐go; interne reviews og debriefing ved afslag krydret med konkrete eksempler (DFF, ERC, DG). På baggrund af oplæg, videndeling og diskussion af forudsætninger, muligheder og videre udvikling af redskaber og processer. - Redigering af udkast v/ Nicolai Paulsen, DTU. Videndeling om hvordan man går til opgaven, hvordan den ideelle situation ser ud, hvilke redskaber vi bruger, og hvilke redskaber, vi oplever at vi mangler. Måske har nogen et godt værktøj, som andre kan bruge?
- Gennemgang af afslagsbreve v/ Svend Binnerup, AU & Hanne Dahl Mortensen, SDU.
Eksempler på EU Horizon evalueringsanalyser (Analyser af ESRs) vil blive præsenteret og diskuteret. Udgangspunktet er afslagsbegrundelser fra ERC og MSCA‐IF. Deltagerne opfordres til at undersøge og dele praksisser fra egen institution