Skip to content
  • Member Login
Join DARMA
  • About DARMA
  • Special Interest Groups
    • Volunteers
    • Staff Management
    • Danmarks Forskningsportal
    • Data and Automation
    • EARMA RM Roadmap
    • Impact
    • Management Information
    • PhD Administration
    • Post-Award
    • Private Foundations
    • RMA at Hospitals
    • RMA at small institutions
    • Low- and Middle-Income Contexts
    • Working with US universities and funders​
  • Events
  • News
  • Jobs
  • DARMA Board
  • About DARMA
  • Special Interest Groups
    • Volunteers
    • Staff Management
    • Danmarks Forskningsportal
    • Data and Automation
    • EARMA RM Roadmap
    • Impact
    • Management Information
    • PhD Administration
    • Post-Award
    • Private Foundations
    • RMA at Hospitals
    • RMA at small institutions
    • Low- and Middle-Income Contexts
    • Working with US universities and funders​
  • Events
  • News
  • Jobs
  • DARMA Board

Open Science koordinator i Forskningsdatakontoret (AU)

Deadline

2024-01-28

Aarhus

Deadline

2024-01-28

Link

Open Science koordinator i Forskningsdatakontoret (AU)

Vil du være med til at præge, hvordan Aarhus Universitet (AU) støtter forskere i deres arbejde med forskningsdata?

Kan du se dig selv bidrage til arbejdet med at udvikle et systemisk set-up, der hjælper forskerne med at navigere i et landskab, hvor krav til bl.a. åbne data og databeskyttelse vokser. Motiveres du af at skabe overblik, fremdrift og sammenhæng for forskningen på områder, der kræver flair for komplekse emner og data? Og har du lyst til at arbejde for et toneangivende universitet, som bidrager til at løse samfundets udfordringer.

Så er det måske dig, vi søger som vores Open Science koordinator i AU’s nyoprettede Forskningsdatakontor, som skal stå i spidsen for at systematisere støtten til håndtering af data i forskningsprocesser. Vi er en enhed med i alt syv medarbejdere, som alle yder støtte til forskere og forskningsrådgivere på tværs af universitetets fem fakulteter. Vi beskæftiger os bredt med håndtering af forskningsdata og varetager opgaver inden for både Open Science, databeskyttelse, eksportkontrol og meget mere. Enheden er under udvikling og er fortsat ved at afgrænse sit opgavefelt. Du vil derfor have god mulighed for at sætte dit præg på udviklingen af enheden og området. Du vil spille en central rolle i forhold til at sikre et godt og frugtbart samarbejde mellem interessenter indenfor Open Science på AU.

Arbejdsopgaverne vil bl.a. være følgende

  • Stå i spidsen for koordinering af Open Science aktiviteter på AU, herunder arbejde med forskellige tiltag til at understøtte supportmedarbejdere, som fungerer tæt på forskerne
  • Sikre, at relevante emner indenfor Open Science bliver sat på dagsordenen hos ledelsen via Open Science Forum, hvor universitetets prodekaner for forskning sidder
  • Sikre, at udviklingen på AU både lever op til nationale og internationale standarder og sikre, at udviklingen ideelt sker i et nationalt/internationalt samarbejde bl.a. gennem deltagelse i nationale og internationale aktiviteter indenfor Open Science
  • Sammen med funktionschefen sikre, at Forskningsdatakontoret stiller de relevante værktøjer i form af adgang til digitale tjenester og understøtter de decentrale enheder med relevant basismateriale i forhold til håndtering af data, programmer etc. i alle faser af forskningens livscyklus
  • Arbejde med kompetenceudvikling af fakulteternes lokale support/service personale bl.a. gennem undervisningsmateriale, som kan danne basis for undervisningsaktiviteter for forskere og ledelse på fakulteter/institutter

Vores forventninger til dig

  • Har gennem aktiv deltagelse opnået et godt kendskab til koncepter og best practice indenfor open og reproducerbar science og deres anvendelse på tværs af videnskabelige områder/discipliner
  • Relevant uddannelse på mindst kandidatniveau
  • Har erfaring med eller lyst til at udvikle og implementere relevante guidelines indenfor Open Science bredt inklusive erfaring med fx FAIR principperne og Den danske kodeks for integritet i forskning
  • Har kendskab til eller lyst til at opnå viden om og forståelse for de krav EU og informationssikkerhed stiller til arbejdet med forskningsdata
  • Har viden om dataformater og har forståelse for udviklingen af relevante datarelaterede workflows. Måske du har arbejdet med data og dataanalyse
  • Ser det som en spændende opgave at organisere samarbejde mellem forskningsgrupper om Open Science
  • Er god til dansk og engelsk i skrift og tale
  • Initiativrig, udadvendt, systematisk, ansvarsbevidst og selvkørende
  • Interesse i at videndele med dine kolleger og bidrage positivt til fællesskabet i teamet og afdelingen

Vi tilbyder

  • Et udfordrende job med frihed under ansvar
  • Skiftende arbejdsopgaver
  • At være en del af et team, der værdsætter samarbejde, sparring og mulighed for faglig udvikling
  • En bred kontaktflade til interne og eksterne samarbejdspartnere, nationale såvel som internationale
  • En uhøjtidelig omgangstone i en enhed med 6 kolleger
  • Mulighed for at påvirke et nyt område indenfor forskning på et toneangivende universitet

Løn- og ansættelsesvilkår

Den gennemsnitlige arbejdstid er 37 timer pr. uge.

Løn og arbejdsvilkår er i henhold til overenskomst mellem Skatteministeriet og AC.

Stillingen ønskes besat fra den 1. april 2024 eller snarest muligt derefter.

Arbejdsstedet er Aarhus Universitet, AU Forskning, Forskningskontoret, Navitas, Inge Lehmanns Gade 10, 8000 Aarhus C.

Yderligere oplysninger

Se mere om Forskningsdatakontoret på https://medarbejdere.au.dk/administration/administration/au-forskning/forskningsdatakontoret

Oplysninger fås hos leder af Forskningsdatakontoret Søren Broberg Nielsen, mob. 2060 3399 eller soren.broberg@au.dk eller Open Science koordinator Birte Christensen-Dalsgaard, mob. 2556 6629 eller bcd@au.dk.

Ansøgningsfrist

Alle ansøgninger skal sendes online og modtaget senest den 28. januar 2024.
Samtaler planlægges afholdt i uge 6.

Aarhus Universitet vil være en attraktiv og inspirerende arbejdsplads for alle og ønsker en kultur, hvor hver enkelt kan udfolde og udvikle sig. Vi ser ligestilling og diversitet som en styrke og opfordrer derfor alle interesserede til at ansøge.

Ansøgning sendes via Aarhus Universitets rekrutteringssystem, som kan tilgås under stillingsopslaget på Aarhus Universitets hjemmeside.

General
  • About DARMA
  • General Assembly
  • Bylaws
Member profile

Use DARMA’s administrative system to adjust your profile and sign up for events and SIGs.

Guide: Sådan ændrer du din profil i DARMA’s administrative system

Member benefits
  • Annual Meeting
  • Online and in-person events
  • Stipends
  • Volunteer
  • Sister Societies
Become a Member
  • Join Darma
SIG
  • Volunteers
  • Staff Management in RMA
  • Danmarks Forskningsportal
  • Data and Automation
  • EARMA RM Roadmap
  • Impact
  • Management Information
  • PhD Administration
  • Private Foundations
  • Post-Award
  • RMA at Hospitals
  • RMA at Small Institutions
  • Working with US Universities and Funders
Search this site
Contact
  • Contact the DARMA Board

© Darma – 2025

Af: Aveo – web&marketing

Manage consent to cookies
We use cookies to optimize our website and our service.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service expressly requested by the subscriber or user, or solely for the purpose of transmitting a communication over an electronic communications network.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistics
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. The technical storage or access used solely for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance by your ISP or additional third party records, information stored or retrieved for this purpose alone will not normally be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is necessary to create user profiles for the purpose of posting advertisements or to track the user on a website or across multiple websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Preferences
{title} {title} {title}