Godt nytår fra DARMA’s sekretariat
2022-12-31
News Published
2022-12-31
Godt nytår fra DARMA’s sekretariat
– og information om at vi skal have ny kasserer til juni 2023
Det er nu den sidste dag i 2022, og vi vil med denne mail sige tak for i år.
Som du kan se på vores hjemmeside, har DARMA og ikke mindst DARMA’s medlemmer stået for mange aktiviteter i 2022. De første arrangementer i 2023 er allerede annonceret, og der er mange flere er på vej, som du kan glæde dig til.
Datoen for DARMA’s årsmøde 2023 er annonceret (det er den 8.-9. juni), og udover det spændende faglige program. Kan vi løfte sløret for, at vi også skal have valgt en ny kasserer til bestyrelsen. Vi håber derfor, at du vil overveje, om du vil stille op, eller om du mon kender en i dit faglige netværk, som du kan opfordre til det.
Du kan læse mere om hvad det betyder at være kasserer i DARMA herunder, hvor Marianne skriver lidt om hvad det indebærer at påtage sig kassererposten.
Vi ønsker dig et godt nytår.
Venlig hilsen
Annedorte og Marianne
DARMA skal have ny kasserer til juni 2023
Jeg har været kasserer for DARMA siden 2017 og har det seneste år implementeret et nyt administrativt system (ForeningLet https://web.foreninglet.dk/), der bl.a. letter kassererens opgaver. Ved generalforsamlingen til juni genopstiller jeg ikke. I stedet for vil jeg brug tid på DARMA SIGs.
Kassereren er medlem af bestyrelsen
Kassereren udgør sammen med forpersonen DARMA’s sekretariat, som står for den daglige drift af foreningen. Derudover er man som kasserer medlem af bestyrelsen på lige fod med andre bestyrelsesmedlemmer og har et tæt samarbejde med forpersonen. DARMA har en god bestyrelse, der samarbejder om at drive foreningen og understøtte de mange forskellige aktiviteter med og for medlemmerne.
Som bestyrelsesmedlem får man et stort netværk, er opdateret om aktuelle dagsordener, og er med til at udvikle forskningsadministratorprofessionen.
For mig har DARMA bestyrelsesposten en plads på mit CV på linje med videreuddannelse. Og lige som med videreuddannelse, kan man vælge mange retninger for bestyrelsesarbejdet: videreudvikling af de store linjer i professionen, fokus på bestemte emner, ledelse af frivillige, organisering af små og store arrangementer, nationale og internationale netværk, osv.
Mine tre arbejdsgivere siden 2017 har også nydt godt af at have en medarbejder i DARMA’s bestyrelse og dermed en medarbejder med opdateret viden og et stort netværk. Samtidig har jeg som bestyrelsesmedlem kunne promovere Københavns Universitets, Det Kgl. Biblioteks og IT Universitetets forskningsstøtteenheder.
Kassererens opgaver
I gennemsnit tager kassereropgaver 1-2 timer om ugen. Op til generalforsamlingen i juni, hvor årsrapporten skal præsenteres, kan det være lidt længere tid. Hen over sommeren og omkring jul, vil der typisk være lidt mindre at lave.
I det daglige er kassererens opgaver at opkræve kontingenter og betaling for arrangementer, betale regninger, bogføring samt at have den løbende dialog med bestyrelsen om DARMA’s budget og regnskab. Disse opgaver er godt understøttet af vores administrative system. Derudover svarer kassereren på spørgsmål fra tovholdere på medlemsarrangementer om hvilke udgifter, DARMA kan dække. Bestyrelsen er næsten færdig med en vejledning om, hvordan man er tovholder på et medlemsarrangement.
Da kassereren gennemgår DARMA regnskab på hvert bestyrelsesmøde, er kassereren fritaget for at skrive referat fra bestyrelsesmøder.
Kassereren er også ansvarlig for moms, skat og årsrapporten til generalforsamlingen. Den nuværende praksis er, at vores revisor (BBA https://www.bba.dk/) hjælper med de opgaver.
Jeg hjælper selvfølgelig med overdragelsen til den nye kasserer, give en grundig introduktion til opgaverne og svarer på spørgsmål så længe, det er nødvendigt.
Spørgsmål
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål om kassererposten. Skriv til kasserer@darma.dk
Venlig hilsen
Marianne